söndag 2 november 2008

Lampfrossa


Bilder från Citron Design, IKEA, nova 68, Desingbutiken och eget foto

Jag har en lite obsession när det gäller lampor. Tror faktiskt inte att man kan ha för många av dem. Den här årstiden kommer de extra väl till pass eftersom vi lever i detta mörka land. Högst upp på min lamp-önskelista står Studio Tetrarchs Pistillo Lamp. Den är egentligen mer som ett konstverk än en lampa, men med sina pistiller ger den ett jättefint sken.

En annan av mina favoriter är min kära pendel från Le Klint som hänger och sprider ljus i min trappa. IKEAs serie Kulla är en ny modern klassiker som finns både som golv-, tak- och bordslampa, snyggt och billigt!

Lampan med de transparenta bollarna heter Foscarini-Caboche och är en pendelarmatur som heter duga, hur snygg som helst för dem som har ett stort lamp-konto. Octo är en lampserie med ribbor i böjträ, finns i olika storlekar och färger. Påminner lite om Lilla Mys frisyr i Mumin tycker jag :)

Det här är första delen av min "Snyggast just nu"-serie. Håll ögonen öppna för nästa!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har en svart Kulla lampa hemma och den är både stilren och praktisk, ett plus för att den har tre ljuslägen också. (Men en Foscarini-Caboche golvlampa hade ju helt klart smällt högre, den är så fin...)

Anonym sa...

Sv: Är man hurtig kan man ju gå upp en timme tidigare och stöka i köket... eller inte ;)

Elin sa...

Å vilka fina lampor du hittat! Le Klint lampan har länge varit min favorit..

Tack snälla för din lilla kommentar om tändstickaskarna, det var roligt att höra :)

Kram Elin